ordhjem.dk

Sekretær betydning

Ordet sekretær bruges til at beskrive en person, der arbejder i et kontormiljø og udfører administrative opgaver. En sekretær kan være ansvarlig for at besvare telefonopkald, tage imod besøgende, organisere møder, håndtere korrespondance og generelt støtte ledelsen eller medarbejderne på kontoret med forskellige administrative opgaver. I nogle tilfælde kan en sekretær også udføre opgaver som stenografi, transskription og filhåndtering. Sekretærer spiller en vigtig rolle i at holde kontoret organiseret og hjælper med at holde kommunikationen flydende i virksomheder og organisationer.

Eksempler på brug

  • Min sekretær er ansvarlig for at besvare telefonopkald.
  • Sekretæren arrangerede et møde med mine forretningspartnere.
  • Jeg har brug for min sekretærs hjælp til at organisere mine filer.
  • Min sekretær sørger altid for at min kalender er opdateret.
  • Sekretæren er ekspert i at håndtere korrespondance.
  • Jeg er taknemmelig for min sekretærs effektivitet og professionalisme.
  • Min sekretær hjælper mig med at booke rejser og arrangere logistik.
  • Sekretærens organisatoriske færdigheder er uvurderlige for virksomheden.
  • Min sekretær sørger for at mine dokumenter er arkiveret korrekt.
  • Jeg kan altid stole på min sekretær til at håndtere fortrolige oplysninger.

Synonymer

  • assistent
  • kontorassistent
  • bureauassistent
  • sekretariatsmedarbejder
  • kontormedarbejder
  • administrationmedarbejder
  • skrivebordsmedarbejder
  • kontorsekretær
  • sekretæropgaver
  • kontorbetjent

Antonymer

  • chef
  • leder
  • direktør
  • administrator
  • kontorchef

Etymologi

Ordet sekretær stammer fra latinets secretarius, som betyder fortrolig eller hemmelig. Den oprindelige betydning refererede til en person, der blev betroet fortrolige opgaver eller havde adgang til hemmelig information.I løbet af det 15. århundrede blev ordet sekretær indført i fransk som secrétaire, hvor det beskrev en person, der skrev breve eller nedskrev vigtige dokumenter. Denne betydning afspejler stadig et af de essentielle opgaver for en moderne sekretær – nemlig at håndtere korrespondance og dokumenter.Med tiden er sekretær blevet brugt til at beskrive en person, der assisterer en anden i administrative opgaver, såsom at organisere møder, planlægge kalendere, besvare telefonopkald og være den centrale kontaktperson for interne og eksterne anliggender.Derfor er etymologisk set en sekretær en person, der fungerer som en fortrolig og assisterer en anden i administrative opgaver, korrespondance og dokumenthåndtering.

Andre populære ord: JuleRiggerHundehandlerKoncessionFløjdørRisikoKorrigereDirektørFordreFlytbarDjunkeInderligPrisloftBallistiskHjælpeOmklædningMejsleProlletKlodsedeManagementMaks.LejerenPatronymikonInkludereFejringerTilmeldingFiNymfePlejeFirkløverSjipperSpleenMeldingStillingsbetegnelseMærkesProformaAndagtGirlBefolkningsgruppeIntegritetProjektionLiebhaverJoleLapsStumForeliggerDikkedarerAktørLigeledesStudie

mail@tobiasehlig.dk